Veelgestelde vragen
Hieronder vind je een aantal van de meest gestelde vragen. Heb je een vraag die er niet bij staat? Mail dan naar reserveringen@floralstories of bel naar 085-0606879 (ook bereikbaar op WhatsApp).
Hoe ver van te voren moet ik mijn reservering plaatsen?
We hebben elke week beperkt ruimte voor preparaties. Het kan hierdoor voorkomen dat we in bepaalde weken volgeboekt zitten omdat onze maximale capaciteit is bereikt. Om zeker te zijn van je plekje adviseren we om vroegtijdig te boeken.
​
Waar kan ik mijn bloemen afleveren?
Dit kan in Sleen, Zwolle, Tiel, Leiden en Someren. Bekijk alle informatie over deze afleverpunten hier.
Hoe ziet het proces eruit en hoelang duurt het?
Zodra we de bloemen hebben ontvangen, prepareren en drogen we de bloemen zodat het vocht onttrokken wordt. Dit droogproces duurt gemiddeld vier weken. Zodra de bloemen volledig uitgedroogd zijn gaan we bezig met het ontwerp. Van alle items vanaf de afmeting 15x15 cm wordt van tevoren een ontwerp gestuurd. We beginnen pas met het ingieten nadat jij het ontwerp hebt goedgekeurd. Dit geldt niet voor kleine items zoals bijvoorbeeld de hartjes en waxinelichtjes. Dit heeft ermee te maken dat dit kleine afmetingen betreft waardoor wij voornamelijk naar het technische aspect kijken: welke bloem past waar mooi qua grootte en samenstelling.
Elke laag hars hardt uit in enkele dagen. Dit is een duurzaam proces, want er gaan meerdere lagen hars in een ontwerp. Zodra het laatste laagje volledig is uitgehard halen we de stukken uit de mold en wordt het geschuurd, gepolijst en afgewerkt. De duur van het gehele proces verschilt, maar hou rekening met 14-18 weken.
​
Waar kan ik voorbeeldstukken bekijken?
Dit kan alleen in ons atelier in Sleen, plan hiervoor een afspraak bij ons in.
Kan ik ook bloemen in Sleen afleveren als jullie er niet zijn?
Ja, er staat bij de voordeur een grote box waar de bloemen 24/7 veilig kunnen worden achtergelaten. Als je een reservering plaatst ontvang je van ons meer informatie over deze box.
Hoe verzend ik mijn bloemen?
Je kan in de reservering aangeven dat je een verzenddoos van ons wil ontvangen. Wij versturen deze sterkte en geschikte bloemendoos, samen met alle benodigdheden naar je op. Easy!
Liever zelf een verzending regelen? Voor het verzenden van een boeket zou je een wat grotere doos kunnen gebruiken (bijvoorbeeld een verhuisdoos of een doos van de supermarkt). De bodem kan je allereerst bedekken met krant- of folderpapier. Vul de doos ongeveer tot de helft op met de proppen en plaats het boeket dan met het handvat rechtop tussen de proppen. De bloemen rusten nu op de proppen laag. Vervolgens kun je de doos rondom en bovenop het boeket het beste opvullen met proppen keukenpapier. Zorg ervoor dat de hele doos gevuld is zodat het boeket niet kan gaan schuiven in de doos. Gebruik vooral geen plastic op de bloemen. In het geval van een hand gebonden boeket kunt je vochtig keukenpapier of watten om de stelen draaien en dit vervolgens omwikkelen met aluminiumfolie of een boterhammenzakje. Zo krijgt het boeket alsnog voeding binnen. Vergeet je gegevens niet bij de doos in te doen, zodat we weten dat de bloemen bij jou horen.
Als je diverse losse bloemen hebt geldt hetzelfde: bind natte watten om de steel met hierom heen aluminiumfolie. Soms is het handig om de losse bloemen in een doos of bakje te doen, zodat de kans op beschadiging het kleinst is.
Je kan de bloemen opsturen naar:
Floral Stories
Meulenakker 5A
7841 EP Sleen
Hoe bewaar ik mijn bloemen voor ik ze verzend?
Voordat je de bloemen verstuurd, kan je ze het beste (op water) op een koele plaats bewaren. Hier knappen ze het meeste van op, denk hierbij aan de koelkast of een andere koele ruimte.
Hoe snel moet ik mijn bloemen opsturen?
Hoe eerder we de bloemen ontvangen, hoe beter. De staat waarin we de bloemen ontvangen kunnen we ze ook prepareren. We adviseren om de bloemen binnen 1-3 dagen naar ons op te sturen of langs te brengen.
Wat als mijn bloemen beschadigen tijdens het verzenden?
We ontvangen meer dan de helft van de bloemen per post, en voor je geruststelling: dit is altijd nog goed gegaan (afkloppen;)). In het ergste geval kunnen we er altijd nog voor kiezen om een paar bloemen te vervangen. Maar onze ervaring is dat dit nagenoeg nooit nodig is.
Ik weet nog niet welke afmeting ik graag wil, is dit erg?
Nee hoor, dit begrijpen wij heel goed. Wij denken graag met je mee. Wil je ons dit dan even laten weten? Dan nemen we, indien we persoonlijk niet aanwezig zijn op het moment dat je het boeket aflevert, zo spoedig mogelijk na het zien van jouw bloemen telefonisch contact met je op.
Ik woon niet in Nederland, kan ik een reservering plaatsen?
Ja, dat kan. De bezorgdiensten kunnen de bloemen uit meerdere landen bij ons bezorgen. Hou hierbij wel rekening met een eventuele langere levertijd van de bloemen, verzend de bloemen hierdoor zo spoedig mogelijk.
Kun je alle bloemen drogen?
We kunnen 90% van alle type bloemen drogen, maar niet allemaal. Het wordt lastig wanneer de bloem veel vocht bevat, denk hierbij aan tropische bloemen. Bloemen zoals bijvoorbeeld de paradijsvogel, lelies, bepaalde soorten orchideeën, besjes en vetplanten kunnen wij niet drogen en hierdoor ook niet gebruiken in de preparatie. Mocht je bloemen aanleveren waarvan dit het geval is, zullen we dit altijd laten weten.
Veranderen de bloemen in het droogproces?
Wij drogen de bloemen op professionele wijze waardoor we zoveel mogelijk van de originele vorm, textuur en kleur van de bloemen behouden. Wel worden rode/paarse bloemen vaak een stuk donkerder. Dit komt omdat het vocht uit de bloem onttrokken wordt. Het vocht zorgt namelijk voor de ‘felle’ rode/paarse kleur. Ook witte bloemen kunnen iets geler worden. Voor de rest hangt dit af van de kwaliteit van de bloem, het aanwezige kleurpigment en de soort bloem.
Verkleuren mijn bloemen en wordt epoxy geel?
Ja, bloemen kunnen tijdens het chemische proces van epoxy verkleuren. Helaas hebben wij hier op geen enkele wijze invloed op. Dit hoort (helaas) nou eenmaal bij het proces. Met name licht gekleurde bloemen kunnen bijvoorbeeld geler of warmer van kleur worden. Ook kan het blad van de bloemen doorzichtige plekken krijgen zodra het met epoxy in aanmerking komt. Ook andere kleuren bloemen kunnen afwijken qua kleur. De mate waarin dit plaats vindt is ook door ons vooraf niet in te schatten.
​
Floral Stories gebruikt epoxy van de hoogste kwaliteit. De epoxy bevat UV-stabilisatoren die de vergeling van de hars tegengaan. Als je je bloemstuk echter op een plek met direct of indirect zonlicht bewaart, zal je blok sneller vergelen. Bewaar je preparatie hierom nooit in de zon of in fel daglicht. Het is echter niet uit te sluiten dat de hars en/of uw bloem door de jaren heen verkleurd. Hier wordt geen garantie op gegeven.
​
Wat moet ik verder nog weten over een bloempreparatie?
Doordat de bloem gedroogd wordt kan het ervoor zorgen dat de bloem iets krimpt en de kleur een tint afwijkt van de verse bloem. De hars kan de bloemen wat impregneren. Hierdoor kan het blad (plaatselijk) semi-transparant worden.
​
Ontstaan er luchtbellen en gietlijnen?
Ja, de gietingen zijn in meerdere lagen gegoten. Hierdoor zie je altijd gietlijnen in de preparaties. En er zullen altijd meerdere luchtbellen te zien zijn in je preparatie. Ondanks dat we de epoxy luchtvrij mengen en gieten zullen deze altijd zichtbaar blijven.
Als niet alle bloemen worden gebruikt, krijg ik deze dan terug?
Nee. We drogen en gebruiken de mooiste gedroogde bloemen voor in de preparatie. Omdat we de bloemen niet nabehandelen zal er binnen een korte tijd alsnog vocht in de bloemen treden, dan heb je niets meer aan de bloemen.
Ik heb zelf bloemen gedroogd, kan ik deze bloemen laten prepareren?
Ja zeker! Het maakt niet uit of ze een maand of tien jaar oud zijn, zolang je ze nog steeds mooi vindt zoals ze eruit zien, kunnen wij ermee werken. Het is ook mogelijk om het boeket na te maken van een foto.
Ik heb verse rouwbloemen maar nog geen as, wat nu?
Zodra wij de bloemen ontvangen starten wij met het droogproces van de bloemen. Het is gebruikelijk dat het rond de vijf weken duurt voordat de nabestaanden de as ontvangen. Wij bewaren de bloemen tot die tijd in een luchtdichte ruimte zodat we de preparatie of het sieraad kunnen afwerken op het moment dat je het as hebt ontvangen.
Hoe werkt de betaling?
Je ontvangt te zijner tijd een factuur van de order. Zodra de factuur is betaald, zullen de producten worden opgestuurd of kunnen de items worden opgehaald in ons atelier in Sleen. Je ontvangt van ons bericht zodra jouw order af is.
Kan ik mijn reservering annuleren?
Reserveringen kunnen kosteloos worden geannuleerd. Wanneer je besluit je preparatie te annuleren, vragen we je dit binnen 24 uur te doen. Dit omdat er vrijwel direct inkoop/arbeidskosten worden gemaakt. Een preparatie is een ambachtelijk maatwerk product. Om die reden zijn onze producten uitgesloten van herroepingsrecht (je kunt je order niet retourneren). Neem bij vragen over je order altijd contact met ons op. We vinden het erg belangrijk dat je tevreden bent met je product.
​
​